Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/14296
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Representações e aprendizado da leitura |
Authors: | Lins, Sylvie Ghislaine Delacours Soares |
Keywords: | Representações;Aprendizagem;Clareza cognitiva;Leitura;Metacognição |
Issue Date: | 1998 |
Publisher: | Revista Educação em Debate |
Citation: | LINS, Sylvie Ghislaine Delacours Soares. Representações e aprendizado da leitura. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 20, n. 36, p. 131-138, 1998.. Representações e aprendizado da leitura. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 20, n. 36, p. 131-138, 1998. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este estudo, extraído da Dissertação de Mestrado em Educação, intitulada: "Quais são as representações do aprendizado da leitura das crianças na França e no Brasil", na Universidade René Descartes - Paris V - Sorbonne, tenta relacionar as representações que acompanham a aprendizagem da leitura em crianças da periferia de Paris e de Fortaleza (Ceará). Tudo indica que, se por um lado, entre outros fatores, a clareza cognitiva facilita a aprendizagem, por sua vez, a confusão cognitiva a dificulta. A influência da origem social revela-se preponderante, sobretudo em Fortaleza. As representações metacognitivas das crianças cearenses dos segmentos sociais privilegiados se comparam às representações das crianças parisienses, todas de origens sociais confundidas, enquanto o grupo de crianças brasileiras desfavorecidas apresenta representações muito diferentes. Por outro lado, a dimensão do "prazer" no ato de ler, enfatizada pelas professoras e alunos na França, é aqui, pouco evocada. |
Abstract: | This study (taken from a Master 's Degree in Education dissertation, defended at Paris V university), tries to show a relationship between the representations which accompany children learning to read, on the perifery of Paris and in Fortaleza, in North-East of Brazil. It appears that, among other factors, cognitive clarity helps learning while cognitive confusion makes learning more difficult has much less influence than social origin, especially in Fortaleza. The metacognitive attitudes of the brazilian children from segments of a socially priviledged society, in Fortaleza, compared favourably with the attitudes of the Paris children of all social levels, while brazilian children from underpriviledged segments of society presented very differents attitudes. On the other hand, the "pleasurable" dimension of the act of reading, enphatized by the teachers and students in France, is barely consideded in Brazil. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14296 |
ISSN: | 0102-1117 (impresso) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1998_art_sdlins.pdf | 7,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.