Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/15193
Type: Artigo de Periódico
Title: Atualidade dos fundamentos da escola nova na educação brasileira
Authors: Soares, José Rômulo
Keywords: Teoria da educação;Escola nova;Condições sócio-educacionais
Issue Date: 2004
Publisher: Revista Educação em Debate
Citation: SOARES, José Rômulo. Atualidade dos fundamentos da escola nova na educação brasileira. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 26, v. 1, n. 47, p. 26-33, 2004.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este artigo aborda a atualidade dos fundamentos da Escola Nova na teoria educacional. Reflete acerca do surgimento desta teoria da educação e das condições sócio-educacionais que facilitaram sua aceitação no Brasil. Demonstra sua capacidade de permanência ao atravessar de forma transversal as teorias da educação que pretenderam superá-la. A força do ideário escolanovista é enfatizada, não só na filosofia da educação, como também na política educacional e na prática dos professores, em sua maioria, sempre simpáticos ao ideário renovador.
Abstract: The present article deals with the relevance of the principies of the New School to the contemporary discussion on educational theory. It explores the emergence of this theory and the social and educational conditions which favored its adoption in Brazil, and it also shows how it has managed to outlive a number of educational theories intended to replace it. The article underscores the impact of the ideas of the New School upon educational philosophy and educational policies as well as their powerful appeal to the great majority of teaching professionals in Brazil.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15193
ISSN: 0102-1117 (impresso)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2004_art_jrsoares.pdf6,98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.