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dc.contributor.authorOliveira, Maria de Fátima Lima de-
dc.contributor.authorBrandão Neto, Waldemar-
dc.contributor.authorSilva, Andrea Rosane Sousa-
dc.contributor.authorVeríssimo, Ana Virgínia Rodrigues-
dc.contributor.authorCavalcanti, Ana Márcia Tenório de Souza-
dc.contributor.authorMonteiro, Estela Maria Leite Meirelles-
dc.date.accessioned2016-06-02T16:14:04Z-
dc.date.available2016-06-02T16:14:04Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationOLIVEIRA, M. F. L. et al. Perceptions of students on the physical exams in clinical nursing practice. Rev Rene, Fortaleza, v. 17, n. 2, p. 268-77, mar./abr. 2016.pt_BR
dc.identifier.issn2175-6783 On-line-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17385-
dc.description.abstractObjective: to understand the perceptions of students from an undergraduate course in nursing on the importance of physical exams in clinical nursing practice. Methods: a qualitative study with 12 students of a private institution. For data analysis, the method of interpretation of meanings was used, based on the hermeneutic-dialectic perspective. Results: directions have been identified which give the physical exam an objective dimension, in which the accuracy of propaedeutic techniques is essential, and a relational dimension in which to give meaning to human actions permeated by subjectivity, new forms of production clinical nursing care are used. Conclusion: the physical exam contributes to the development of critical thinking in nursing care for the safety of the patient and autonomy to act in the scope of the clinical practice.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.publisherRev Renept_BR
dc.subjectExame Físicopt_BR
dc.subjectProcessos de Enfermagempt_BR
dc.subjectCompetência Clínicapt_BR
dc.titlePerceptions of students on the physical exams in clinical nursing practicept_BR
dc.typeArticlept_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo: compreender as percepções de estudantes de um curso de graduação em enfermagem sobre a importância da realização do exame físico na prática clínica do enfermeiro. Métodos: estudo qualitativo com 12 estudantes de uma instituição de ensino superior privada. Para análise dos dados, utilizou-se o método de interpretação de sentidos, baseado na perspectiva hermenêutico-dialética. Resultados: foram identificados sentidos que atribuem ao exame físico uma dimensão objetiva, em que o rigor das técnicas propedêuticas é indispensável, e uma dimensão relacional, em que, ao dar significado às ações humanas permeadas por subjetividade, oportunizam-se novas formas de produção do cuidado clínico em enfermagem. Conclusão: o exame físico contribui para o desenvolvimento do raciocínio crítico na assistência de enfermagem, para a segurança do paciente e autonomia para atuação no âmbito da clínica.pt_BR
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