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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorMarques, Antonio Dean Barbosa-
dc.contributor.authorBranco, July Grassiely de Oliveira-
dc.contributor.authorCavalcante, Juliana Brito-
dc.contributor.authorSantos, Livia Maria Damasceno dos-
dc.contributor.authorCatrib, Ana Maria Fontenelle-
dc.contributor.authorAmorim, Rosendo Freitas de-
dc.date.accessioned2017-02-02T14:18:43Z-
dc.date.available2017-02-02T14:18:43Z-
dc.date.issued2016-03-
dc.identifier.citationMARQUES, A. D. B. et al. Research-action in the perspective of nursing in environmental education : from theory to practice. J Nurs UFPE on line., Recife, v. 10, n. 3, p. 1155-61, mar., 2016.pt_BR
dc.identifier.issn1981-8963 on line-
dc.identifier.urihttp://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/index http://diadorim.ibict.br/handle/1/233-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21882-
dc.description.abstractObjective: to report environmental education experiences held with children of an elementary school developed by undergraduate nursing students. Method: descriptive study of the type case report that used the research-action technique with undergraduate nursing students of a private univerdity and students of the 5th grade of elementary school in the countryside of Ceará. The theoretical framework of Paulo Freire was adopted and data were produced through participant observation. Results: data were selected and coded into five generating themes: Environmental pollution, Global warming, Conscious water consumption, Preservation of nature and Recycling. Each generator theme was initiated always with a problematical situation and motivating discussions. Conclusion: the practice of nursing in environmental education is strongly related to the constructs of Public Health, recognizing determinant and conditioning factors involved in the healthdisease process.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.publisherRevista de Enfermagem UFPEpt_BR
dc.subjectEducação Ambientalpt_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.titleResearch-action in the perspective of nursing in environmental education : from theory to practicept_BR
dc.title.alternativePesquisa-ação na perspectiva da enfermagem em educação ambiental: da teoria à práticapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo: relatar as experiências de educação ambiental com crianças de uma escola de ensino fundamental, desenvolvidas por estudantes do curso de graduação de enfermagem. Método: estudo descritivo, do tipo relato de experiência, que utilizou a técnica da pesquisa-ação, com alunos do curso de graduação em Enfermagem de uma faculdade privada e alunos do 5º ano do ensino fundamental do interior do Ceará. Adotou-se o arcabouço teórico de Paulo Freire e os dados foram produzidos através da observação participante. Resultados: os dados foram selecionados e codificados em cinco temas geradores: Poluição ambiental, Efeito estufa, Consumo racional da água, Preservação da natureza e Reciclagem. Cada tema gerador iniciava-se sempre com uma situação problematizadora e motivadora de discussões. Conclusão: a prática da enfermagem na educação ambiental encontra-se fortemente relacionada com os constructos da Saúde Coletiva, reconhecendo os fatores determinantes e condicionantes envolvidos no processo saúdedoença.pt_BR
dc.description.abstract-esObjetivo: relatar las experiencias de educación ambiental con niños de una escuela de enseñanza básica, desarrolladas por estudiantes del curso de graduación de enfermería. Método: estudio descriptivo, del tipo relato de experiencia, que utilizo la técnica da investigación-acción, con alumnos del curso de graduación en Enfermería de una facultad privada y alumnos de 5º año de enseñanza primaria del interior de Ceará. Se adoptó la base teórica de Paulo Freire y los datos fueron producidos a través de la observación participante. Resultados: los datos fueron seleccionados y codificados en cinco temas generadores: Polución ambiental, Efecto estufa, Consumo racional del agua, Preservación de la naturaleza y Reciclaje. Cada tema generador se iniciaba siempre con una situación problematizadora y motivadora de discusiones. Conclusión: la práctica de la enfermería en la educación ambiental se encuentra fuertemente relacionada con los constructos de la Salud Colectiva, reconociendo los factores determinantes y condicionantes envueltos en el proceso saludenfermedad.pt_BR
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