Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/22505
Type: Tese
Title: As muitas artes do Cariri: relações entre turismo e patrimônio cultural no século XXI
Title in English: The many arts of Cariri: relations between tourism and cultural heritage in the 21st century
Authors: Viana, José Ítalo Bezerra
Advisor: Nogueira, Antonio Gilberto Ramos
Keywords: Identidade Cultural – Cariri (CE);Desenvolvimento sustentável - Cariri (CE);Cariri (CE) - Turismo;Identity;Time
Issue Date: 2017
Citation: VIANA , José Ítalo Bezerra. As muitas artes do Cariri: relações entre turismo e patrimônio cultural no século XXI. 2017. 257f. - Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em História, Fortaleza (CE), 2017.
Abstract in Brazilian Portuguese: The main research subjects of this dissertation are the relations between tourism and cultural heritage in setting discourses about time and the representations on a Cariri region cultural identity. The objective of this work is to analyse the touristic uses of cultural heritage aiming to the social and economic development of Cariri region at the beginning of 21st century. Starting in the 2000s, one notes that the patrimonialising processes engendered in Cariri were bound to projects of future that mobilized the cultural assets as touristic resources, putting them in temporal paces that sometimes drawn close to the past, associated to tradition, sometimes reaching to the future, associated with some aspects of the market integration of cultural heritage. This movement corresponded to social processes that singularized the present by means of deliberate strategies on the fabrication of traditions and the invention of practices and cultural values on which it was set as relevant in the elaboration of a sense of belonging. Developed from a group of documents – which embraces journals from the press, tourist guides and leaflets, reports of work, development projects from touristic sector, and others –, the issues on this work converge with the discussions carried out by Grupo de Estudos e Pesquisa em Patrimônio e Memória – GEPPM/UFC/CNPq, to which this research is associated. It aims to contribute to the debate related to the field of cultural heritage in Brazil.
Abstract: As relações entre turismo e patrimônio cultural na configuração de discursos sobre o tempo e as representações acerca de uma identidade cultural caririense são os objetos de estudo desta tese. O objetivo do trabalho é analisar os usos turísticos do patrimônio cultural com vistas ao desenvolvimento sociocultural e econômico da região do Cariri no limiar do século XXI. A partir dos anos 2000, nota-se que os processos de patrimonialização engendrados ali estiveram vinculados a projetos de futuro que mobilizavam os bens culturais enquanto recursos turísticos, inserindo-os nos ritmos de temporalidades que ora se aproximavam do passado, associado à tradição, ora se dirigiam ao futuro, relacionado aos aspectos de inserção comercial do patrimônio. Esse movimento correspondeu a processos sociais de singularização do presente, mediante estratégias deliberadas de fabricação de tradições e invenção de práticas e valores culturais sobre os quais atribuiu-se relevante importância na construção dos sentidos de pertencimento. Desenvolvidas a partir de um conjunto documental que abrange periódicos da impressa, guias e folderes de divulgação turística, relatórios de trabalho, projetos de desenvolvimento do setor do turismo, entre outras, as problemáticas deste trabalho convergem com as discussões realizadas pelo Grupo de Estudos e Pesquisa em Patrimônio e Memória –GEPPM/UFC/CNPQ, no qual esta pesquisa vinculada, no intuito de contribuir com a reflexão em torno das questões relativas ao campo do patrimônio cultural no Brasil.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22505
Appears in Collections:PPGH - Teses defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_tese_jibviana.pdf2,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.