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dc.contributor.authorLustosa, Francisca Geny-
dc.contributor.authorSantos, José Alex Soares-
dc.date.accessioned2017-06-10T16:44:55Z-
dc.date.available2017-06-10T16:44:55Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationLUSTOSA, Francisca Geny; SANTOS, José Alex Soares. Aproximações críticas ao corpus teórico de Philippe Perrenoud. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza, n. 5, p. 119-135, ago. 2014.pt_BR
dc.identifier.issn1984-4735-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23186-
dc.description.abstractThe present essay searches to analyze the perspective of Philippe Perrenoud about the reflective practice, the teacher knowledge, the pedagogical competence and the ideology linked to these. The interest to reflect upon these categorical notions is grounded in the significant receptivity that such ideas obtained in the Brazilian educational field, being acquitted by the teachers without the critical aspect. The methodological approach comprehends a bibliografic review of selected works which contain a sistematic theoretical criticism on Perrenoud, published in Brazil. In this study, we evidenced that the categories presented by the author reinforce the paradigms of newtechnicism and managerialism, aligned to a blind practicism, which, together, inhibit transformative práxis of structural and structuring aspects of social life.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Eletrônica Arma da Críticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrática Reflexivapt_BR
dc.subjectSaberes docentespt_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.titleAproximações críticas ao corpus teórico de Philippe Perrenoudpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO presente ensaio busca compreender a perspectiva de Philippe Perrenoud sobre a prática reflexiva, o saber docente, a competência pedagógica e a ideologia a estas vinculada. O interesse de refletir sobre essas noções categoriais está fundamentado na significativa receptividade que tais ideias obtiveram no campo educacional brasileiro, sendo absorvidas pelos educadores sem o aspecto da crítica. A abordagem metodológica compreende uma revisão bibliográfica pautada na crítica do corpus teórico sistematizado por Perrenoud, publicado no Brasil. Nesse estudo, evidenciamos que as categorias apresentadas pelo autor reforçam a ideologia do neotecnicismo, gerencialismo, alinhadas ao praticismo cego, inibidores da práxis transformadora dos aspectos estruturais e estruturantes da vida social.pt_BR
dc.title.enCritical notes on the theoretical corpus of Philippe Perrennoudpt_BR
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