Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24584
Title in Portuguese: Taxonomia de Bloom e ENEM: análise dos itens de língua portuguesa
Author: Carvalho, Raquel Almeida de Carvalho
Carvalho, Francisca Eliane Dias de
Chaves, Cesar Nilton Maia
Andriola, Wagner Bandeira
Keywords: Enem
Taxonomia de Bloom Revisada
Portuguese questions
Issue Date: 2015
Publisher: VI Congresso Internacional em Avaliação Educacional
Citation: Carvalho, R. A. C.; Carvalho, F. E. D.; Chaves, C. N. M.; Andriola, W. B. (2015)
Abstract in Portuguese: O presente artigo é resultado de um estudo analítico, de natureza qualitativa, dos itens do teste de Língua Portuguesa do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), de 2014, ancorado na Taxonomia de Bloom Revisada (TRB), no que se refere à Dimensão do conhecimento – Efetivo, Conceitual, Procedural e Metacognitivo – e à Dimensão do Processo Cognitivo – Lembrar, Entender, Aplicar, Analisar, Avaliar e Criar. Espera-se que este estudo possa contribuir para o aprimoramento de estratégias de ensino de Língua Portuguesa que resulte em uma aprendizagem significativa, capaz de contribuir para a formação de sujeitos criativos, ativos e atuantes em uma sociedade cada vez mais complexa.
Abstract: This article is the result of an analytical study of a qualitative nature of the items of the Portuguese test of the National Examination of Secondary Education (ESMS), 2014, anchored in Bloom’s Taxonomy Revised (RBT), with regard to size Knowledge – Effective knowledge, conceptual knowledge, Procedural Knowledge and Metacognitive Knowledge – and the dimension of Cognitive Process – Remember, understand, apply, analyze, evaluate and Create. It is hoped that this study may contribute to the improvement of Portuguese Language teaching strategies resulting in significant learning can contribute to the formation of creative subject, active and acting in an increasingly complex society.
Description: CARVALHO, Raquel Almeida de Carvalho; CARVALHO, Francisca Eliane Dias de; CHAVES, Cesar Nilton Maia; ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Taxonomia de Bloom e ENEM: análise dos itens de língua portuguesa. In: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL, 6., 2015, Fortaleza. Avaliação: veredas e experiências educacionais. Fortaleza: Imprece, 2015. p. 1092-1111.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24584
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
ISBN: 9788581260907
Appears in Collections:PPGEB - Trabalhos apresentados em eventos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015_eve_raccarvalho.pdf765,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.