Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/2989
Type: Tese
Title: Os congos de Milagres e africanidades na educação do Cariri cearense
Title in English: The Congos of Milagres and Africanness of the Cariri - Ceará - Brazil
Authors: Nunes, Cicera
Advisor: Cunha Júnior, Henrique Antunes
Keywords: Rosário, Nossa Senhora do,Festa de - Milagres(CE);Cultura afro-brasileira - Estudo e ensino - Milagres(CE);Cultura afro-brasileira - História - Milagres(CE);Negros - Milagres(CE) - Identidade étnica;Negros - Milagres(CE) - Usos e costumes
Issue Date: 2010
Publisher: http://www.teses.ufc.br
Citation: NUNES, Cicera. Os congos de milagres e africanidades na educação do Cariri cearense. 2010. 148f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza-CE, 2010.
Abstract in Brazilian Portuguese: Nessa tese discutimos a necessidade de um aprofundamento que reflita e aponte caminhos sobre a inserção e o processamento do conhecimento produzido sobre a cultura de base africana pelos sistemas educacionais do Cariri cearense; tomamos o universo cultural dos alunos como elemento importante na (re)afirmação de suas identidades e para o aprendizado da cultura. O lócus do estudo é o município de Milagres onde encontramos um grupo de Congos em plena atividade. O Mestre Doca Zacarias coordena esta manifestação mantendo viva a devoção à Nossa Senhora do Rosário como parte importante dos ensinamentos recebidos dos seus ancestrais. O estudo se propõe a compreender essa manifestação da cultura de base africana buscando promover uma discussão sobre a premência inclusiva da história e cultura afro no currículo da educação básica das escolas locais, a fim de se construir uma pedagogia comprometida com o fortalecimento da identidade e combate ao racismo e ao preconceito que atingem as crianças e jovens negros(as). Nesse sentido, a transposição dessa cultura para a educação formal constitui a principal preocupação desse trabalho. Apresentamos possibilidades de redimensionamentos das práticas pedagógicas dos educadores que atuam na educação básica no Cariri cearense a partir dessa expressão cultural de base africana. A metodologia utilizada tomou como base as narrativas que se deram através da memória individual e coletiva dos atores sociais pertencentes a esse universo que retratam a história de uma comunidade que tem se mantido viva ao longo das gerações, além de permitir uma reorganização da presença negra no Estado do Ceará. Durante a realização da pesquisa foram feitos registros fotográficos e filmagens de três eventos artístico-culturais onde o grupo foi atração principal. O estudo das africanidades caririenses desvelou histórias desconhecidas de uma grande parte dos educadores locais, mas que carregam elementos significativos para se compreender o contexto histórico-cultural em que se está inserido e, por isso, são componentes importantes para a formação das crianças e jovens negros e não-negros que frequentam as escolas da região.
Abstract: In this thesis we discuss the necessity of a deepening which reflects and points out ways about the insertion and the processing of the knowledge produced about the culture from African basis through the educational systems of the Cariri region in the state of Ceará; we took the cultural universe of the students as an important element in the reaffirmation of their identities and for the learning of the culture. The study place is the municipality of Milagres where we have found a group of Congos in activity. The Master Doca Zacarias coordinates this manifestation maintaining alive the devotion to Nossa Senhora do Rosário as an important part of the teachings received from their ancestors. The study proposes to comprehend the manifestation of the culture from African basis searching to promote a discussion about the inclusive urgency of afro history and culture in the curriculum of basic education in the local schools, in order to constructing a pedagogy committed to the strengthening of the identity and combating the racism and the prejudice which strikes children and young negro people. Therein, the transposition of that culture to the formal education constitutes the principal concern of this work. We present possibilities of dimensioning pedagogic practices of educators who act in the basic education in the Cariri region in the state of Ceará from this cultural expression of African basis. The methodology utilized took as basis the narratives which occurred through the individual and collective memory of the social actors belonging to this universe which retreat the history of a community which has maintained itself alive along the generations, besides permitting a reorganization of the negro presence in the state of Ceará. During the accomplishment of the research photographic registers and recordings have been made of three cultural-artistic events where the group was the main attraction. The study of the African aspects of the Cariri region has unveiled unknown histories of a great part of the local educators, yet they still carry significant elements for the comprehension of the historical-cultural context in which it is inserted and, because of that, they are important components for the formation of children and young negro people and non-negro ones who attend the schools of the region.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2989
Appears in Collections:PPGEB - Teses defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2010_tese_CNunes.pdf8,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.