Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/3129
Type: Dissertação
Title: História de vida de professores de língua portuguesa do PROEJA no IFPA
Authors: Carvalho, José Raimundo
Advisor: Vasconcelos, José Gerardo
Keywords: Professores de Português - Belém (PA) - Atitudes;Jovens - Educação - Belém (PA);Jovens - Educação - Belém (PA);Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará;Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará;Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos
Issue Date: 2010
Publisher: http://www.teses.ufc.br
Citation: CARVALHO, José Raimundo. História de vida de professores de língua portuguesa do PROEJA no IFPA. 2010. 153f. Dissertação (Mestrado em Educação)- Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza-CE, 2010.
Abstract in Brazilian Portuguese: O presente estudo aspirou conhecer a História de vida do professor de Língua Portuguesa do Proeja no IFPA através das experiências e discussões envolvendo a EJA na oralidade docente. O objetivo foi analisar o entendimento dos professores de Língua Portuguesa sobre o Proeja, e sobre o Programa de Língua portuguesa, naquilo que se quer fazer aprender na Educação Integrada, Proeja. A metodologia utilizada foi a pesquisa qualitativa como instrumento de análise bibliográfica e documental e, a entrevista de depoimentos de história de vida por se apresentar, a mais adequada para a produção de narrativas, uma vez que se constitui em porta de acesso as realidades sociais, pela (re)construção do passado. A fundamentação teórica está baseada nos estudos de Hadad (2008) Soares (2008) Delgado (2006), Bosi (2009), Minayo (2008), Poupart (2008), Luckesi (2008) e outros. A pesquisa revelou variabilidade de entendimento sobre o Proeja e o não atendimento do Programa de Língua Portuguesa aos objetivos propostos. Conclui-se que os professores atuantes no Programa dão conta do fazer docente, mas carecem de estudos sobre as concepções, os princípios e os objetivos do Proeja.
Abstract: The present study has been aimed to learn the history of the life of Portuguese teachers of Proeja at IFPA through experiences and discussions involving EJA in the teaching orality. The purpose of the study was to analyze the Portuguese teachers’ understanding concerning PROEJA itself and the Portuguese Language Program, in the sense of doing and learning in the Integrated Education, Proeja. The methodology used was qualitative research as instrument of bibliographical and documental analysis and the interview of the history of life testimonies for being the most appropriate for the creation of narratives, considering it as a gateway to the social realities, because of the reconstruction of the past. The theoretical background is based on the studies of Hadad (2008) Soares (2008) Delgado (2006), Bosi (2009), Minayo (2008), Poupart (2008), Luckesi (2008) to name some. The research revealed that the testimonies showed the knowledge variability and attitudes before the callings of the educational reflections, even though the teachers have been aware of the educational process. The research showed the variability in the understanding of Proeja and the lack of attendance of IFPA Portuguese Program when it comes to Proeja. The conclusion is that the teachers who teach in the Program are capable of passing the subject, but they need to study more about the conceptions, the principles and the objectives of Proeja.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3129
Appears in Collections:PPGEB - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2010_Dis_JRCarvalho.pdf4,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.