Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39943
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCarvalho, Vivian Cristina Alves de-
dc.contributor.authorMira, Ane Patrícia Viana José de-
dc.contributor.authorSantos, Guilherme Mendes Tomaz dos-
dc.date.accessioned2019-02-25T18:00:57Z-
dc.date.available2019-02-25T18:00:57Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationCARVALHO, Vivian Cristina Alves de; MIRA, Ane Patrícia Viana José de; SANTOS, Guilherme Mendes Tomaz dos. Gestão escolar inclusiva: desafios e possibilidades para a educação humanizadora. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 40, n.77, p. 91-108, set./dez. 2018.pt_BR
dc.identifier.issn0102-1117 (impresso)-
dc.identifier.issn2526-0847 (online)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39943-
dc.description.abstractThe article approaches the challenges of an inclusive school management, engaged in a humanizing educational project. It aims to analyze the challenges of an effective management in the school context. The methodology selected was one qualitative research, literature review and documental analysis. The data were analyzed according to Bardin (2016). The results show that exclusion of individuals considered different from the normalizing pattern is a historical and social fact that still exists, in spite of the advances evidenced by the evolution of national and international legal documents. We point out the school management’s role as a starting point for all actions in school communities, which makes it essential for the effectiveness of a humanizing and inclusive educational project. Therefore, we consider it necessary to continue the studies and the debate concerning this subject so that, in the future, we can propose solutions for the detachment.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Educação em Debatept_BR
dc.subjectGestão escolar inclusivapt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subjectEducação humanizadorapt_BR
dc.titleGestão escolar inclusiva: desafios e possibilidades para a educação humanizadorapt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO artigo trata dos desafios da gestão escolar inclusiva e engajada em um projeto educativo humanizador. O objetivo é analisar os desafios da gestão escolar efetiva no âmbito da unidade escolar. Quanto à metodologia, trata-se de uma pesquisa qualitativa, de revisão de literatura e análise documental. A análise dos dados foi realizada segundo Bardin (2016). Os resultados mostram que a exclusão dos indivíduos considerados diferentes do padrão normalizador é um fato histórico e social que, embora venha apresentando avanços evidenciados na evolução dos documentos legais nacionais e internacionais, na prática ainda não atingiu os objetivos e metas propostos em tais marcos regulatórios. Apontamos o papel da gestão como ponto de partida para as ações dentro das escolas, o que a torna essencial para a efetivação do projeto educativo inclusivo e humanizador. Desse modo, consideramos que há necessidade de continuidade do estudo e abertura para o debate sobre o tema, a fim de, futuramente, propor soluções cabíveis para esse distanciamento.pt_BR
dc.title.enInclusive school management: challenges and possibilities for a humanizing educationpt_BR
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_vcacarvalhoapmira.pdf279,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.