Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/81695| Type: | Dissertação |
| Title: | Processos intertextuais na construção da argumentação em redações do Enem de alunos do ensino fundamental anos finais |
| Title in English: | Intertextual processes in the construction of argumentation in Enem essays by final years of elementary school students |
| Authors: | Vale, Eda Gracy Lopes do |
| Advisor: | Zavam, Aurea Suely |
| Keywords in Brazilian Portuguese : | Ensino de Língua Portuguesa;Produção escrita;Processos intertextuais;Estratégias argumetativas;Redação do Enem |
| Keywords in English : | Portuguese teaching;Written production;Intertextual processes;Argumentative strategies;Production of the National Hihg School Exam |
| Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
| Issue Date: | 2021 |
| Citation: | VALE, Eda Gracy Lopes do. Processos intertextuais na construção da argumentação em redações do Enem de alunos do ensino fundamental anos finais. 2021. 189 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. |
| Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente trabalho investe na escrita de textos argumentativos. Tem como objetivo aperfeiçoar a competência discursiva de estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental anos finais, por meio da mobilização de estratégias intertextuais que possibilitem argumentar de forma mais criativa, eficiente e respaldada no uso de recursos linguístico discursivos, sobretudo os de natureza intertextual. Em decorrência desse objetivo, propõe uma sequência de atividades que possibilite a esses estudantes argumentar recorrendo ao uso de estratégias intertextuais. Para esse propósito, toma como foco a produção de textos do gênero redação do Enem. Utiliza como principais referenciais teóricos Koch (2012, 2016, 2017, 2018), Cavalcante (2010, 2016, 2017, 2018 e 2019) e Carvalho (2018), para abordar o estudo do texto e as definições e características dos processos referentes à intertextualidade; os estudos de Bakhtin (1997, 2013) e de Marcuschi (2008), para abordar os gêneros textuais; Amossy (2018) e Fiorin (2018a, 2018b), para abordar a argumentação; Adam (2011, 2019) para tratar do conceito de sequências textual argumentativa e do plano de texto; Perelman e Olbrechts Tyteca (2014) para abordar as técnicas argumentativas; Oliveira (2016) para apresentar a caracterização da redação do Enem e suas partes constitutivas; e ainda Koch e Elias (2012, 2016), para abordar o tratamento didático dado a questões que permeiam a Linguística Textual referentes à produção e à interpretação de textos, principalmente os de natureza argumentativa. Mesmo com as dificuldades geradas pela pandemia do coronavírus, acreditamos que a pesquisa contribuirá para amenizar as dificuldades relacionadas à construção do texto argumentativo, além de proporcionar conhecimentos voltados para o uso da intertextualidade como apoio para argumentação. O resultado esperado é o aprimoramento das habilidades de uso da língua em situações concretas de interação, as quais requerem compreensão e produção de enunciados. |
| Abstract: | The present work focus on written argumentative texts. It has as a goal to improve the discursive competence in 9th grade students through the mobilization of intertextual strategies that enable them to argue in a more creative and efficient way, endorsed in linguistic means, specially the intertextual ones. As a result for this goal, it is proposed a sequence of activities that enable these students to argue resorting to intertextual strategies. For this purpose, it is taken as focus the writing production of the National Hihg School Exam (ENEM). This work has as theoretical reference Koch (2012, 2016, 2017, 2018), Cavalcante (2010, 2016, 2017, 2018 e 2019) and Carvalho (2018), to approach reading comprehension and the definitions and characteristics in the processes related to intertextuality; the studies of Bakhtin (1997, 2013) and of de Marcuschi (2008), to approach textual genres; Amossy (2018) and Fiorin (2018a, 2018b), to approach argumentation; Adam (2011, 2019) to approach the concept of argumentative textual sequency and the text plan; Perelman e Olbrechts Tyteca (2014) to approach the argumentative techniques; Oliveira (2016) to present the description of the production of the National High School Exam and its constitutive elements; and also Koch and Elias (2012, 2016) to approach the didatic treatment given to the issues about the Textual Linguistics, related to the reading and writing skills, mainly the argumentavive texts. With the purpose of improving the use of argumentative resources and intertextual strategies, it was produced a workbook with activities improving reading and writing argumentative texts, specifically the production of the National High School Exam. Even if there are difficulties caused by the corona virus pandemic, we believe that this research will contribute to soften the dificulties related to building an argumentative text, besides, it will provide knowledge about the use of intertextuality as a suport for argumentation. The expected result is the enhancement of language abilities in concret interaction situations, which requires comprehention and production of statements. |
| URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/81695 |
| Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/0135737185433235 |
| Advisor's ORCID: | https://orcid.org/0000-0003-1645-3330 |
| Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/9339069550299151 |
| Access Rights: | Acesso Aberto |
| Appears in Collections: | PROFLETRAS - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 2021_dis_eglvale.pdf | 43,39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.