Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11218
Title in Portuguese: Círculos de letramentos: uma prática de terapia cultural
Author: Cavalcante Júnior, Francisco Silva
Keywords: Letramentos
Terapia cultural
Conscientização
Potenciais humanos
Issue Date: 2000
Publisher: http://www.revistapsicologia.ufc.br
Citation: CAVALCANTE JÚNIOR, Francisco Silva. Círculos de letramentos: uma prática de terapia cultural. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 17/18, n.1/2, 1999/2000, p. 14-22.0 (online)
Abstract in Portuguese: Este trabalho apresenta os fundamentos do modelo de terapia cultural desenvolvido por George e Louise Spindler (1994) nos Estados Unidos e a sua aplicação em um contexto cultural brasileiro, através da prática de Círculos de Letramentos com professores do ensino fundamental de um município cearense. Os resultados preliminares dessa prática revelam que os professores participantes dos Círculos passam a compreender a diversidade de seus alunos, pluralizando e incluindo os seus múltiplos potenciais e reconhecem a importância de uma prática pedagógica voltada para o engrandecimento dos potenciais humanos.
Abstract: This paper introduces the foundations of a cultural therapy model created by George and Louise Spindler (1994) in the United States and presents its application to a Brazilian cultural context through the practice of Circles of Literacy with elementary school teachers from a town in Ceará. The preliminary results of this practice reveal that teachers participating in these Circles start to understand the diversity of their students, making plural and including their multiple potentials and recognizing the importance of a pedagogical practice that is enhancing of human potentials.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11218
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
ISSN: 2179-1740
0102-1222 (impresso)
Appears in Collections:DPSI - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2000_art_fscjunior.pdf7,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.