Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13082
Title in Portuguese: O Balanced Scorecard em bibliotecas universitárias
Author: Cysne, Fátima Portela
Nascimento, Eliene Gomes Vieira
Serafim, Lucas Almeida
Silva, Elieny do Nascimento
Silva, Adriana Nóbraga da
Keywords: Biblioteca Universitária
Balanced Scorecard
Gestão Estratégica
Issue Date: 2014
Publisher: http://enancib2013.ufsc.br/index.php/enancib2013/XIVenancib/paper/view/420/352
Citation: CYSNE, Fátima Portela et. al. O Balanced Scorecard em Bibliotecas Universitárias. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 14, 2013, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação, 2013.
Abstract in Portuguese: Pesquisa sobre o uso do Balanced Scorecard (BSC), proposto por Kaplan e Norton (1997), como método de gestão estratégica para bibliotecas universitárias. Neste sentido, apresenta modelo adaptado por um grupo de pesquisa interdisciplinar da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Universidade Federal do Ceará (UFC) e Universidade Federal do Cariri (UFCA), no qual indica nove etapas para sua consecução: definição da unidade organizacional selecionada; estabelecimento ou definição da visão e a missão da organização; procedimento da análise SWOT; determinação das estratégias globais; definição de perspectivas futuras; seleção dos objetivos estratégicos; definição de indicadores e metas para cada objetivo; sugestão de ações estratégicas; e elaboração de mapa estratégico. Conclui que a sistematização proposta aponta possibilidades eficazes de gerenciamento da biblioteca universitária na medida em que guia o aprofundamento das estratégias consideradas essenciais para a consolidação e o crescimento das instituições acadêmicas, bem como incentiva a busca contínua de aprendizagem e de excelência para o cumprimento da missão social da biblioteca universitária.
Abstract: Research on the use of the Balanced Scorecard (BSC) proposed by Kaplan and Norton (1997), as a method of strategic management for academic libraries. In this sense, presents the model adapted by a group of interdisciplinary research at the University of International Integration Lusophone African-Brazilian (UNILAB), Federal University of Ceará (UFC) and the Federal University of Cariri (UFCA), which indicates nine steps to achieve them : definition of the selected organizational unit, establishment or setting the vision and mission of the organization; procedure SWOT analysis, determination of overall strategies, definition of future prospects; selection of strategic objectives, definition of indicators and targets for each objective; suggestion strategic actions , and developing strategic map. Concludes that the proposed systematization points possibilities effective management of the university library in that guide the further development of strategies considered essential for the consolidation and growth of academic institutions as well as encourages the pursuit of continuous learning and excellence for the fulfillment of social university library.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13082
metadata.dc.type: Artigo
Appears in Collections:BU - Trabalhos apresentados em eventos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_eve_egvnascimento.pdf794,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.