Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23856
Title in Portuguese: Effects of an educational technology application in the early detection of breast cancer
Other Titles: Efeitos da aplicação de uma tecnologia educativa na detecção precoce do câncer de mama
Author: Silva, Anna Paula Sousa da
Alexandre, Helanno Gomes
Almeida, Paulo César de
Ximenes, Lorena Barbosa
Fernandes, Ana Fátima Carvalho
Keywords: Neoplasias da Mama
Saúde da Mulher
Tecnologia Educacional
Women's Health
Issue Date: May-2017
Publisher: Rev Rene
Citation: SILVA, A. P. S. da et al. Effects of an educational technology application in the early detection of breast cancer. Rev Rene, Fortaleza, v. 18, n. 3, p. 404-11, may./jun. 2017.
Abstract in Portuguese: Objetivo: avaliar os efeitos da aplicação de uma tecnologia educativa acerca da detecção precoce do câncer de mama. Métodos: estudo quase-experimental do tipo inquérito Conhecimento, Atitude e Prática. A amostra foi composta de 294 mulheres distribuídas em dois grupos: Grupo Experimental e Grupo Controle. Resultados: 9,5% das participantes do grupo experimental antes da intervenção educativa apresentaram conhecimento adequado e após a aplicação da tecnologia houve um aumento para 89,2%. Em relação à atitude, na detecção precoce do câncer de mama o grupo experimental antes da intervenção apresentava 69,9% e após a aplicação passou para 89,2%. Apenas 61,2% das participantes apresentaram prática adequada e após a aplicação da tecnologia este número passou para 93,7%. Conclusão: O conhecimento, a atitude e a prática sobre os exames de detecção precoce do câncer de mama das mulheres que participaram da aplicabilidade do manual educativo mostraram-se diferentes daqueles das mulheres que não participaram.
Abstract: Objective: to evaluate the effects of an educational technology application on the early detection of breast cancer. Methods: a quasi-experimental study of the Knowledge, Attitude and Practice survey type. The sample consisted of 294 women in two groups: Experimental Group and Control Group. Results: 9.5% of the participants of the experimental group before the educational intervention presented adequate knowledge and after the application of the technology there was an increase of 89.2%. Regarding the attitude, the experimental group in the early detection of breast cancer before the intervention had 69.9% and after the application was 89.2%. Only 61.2% of the participants presented adequate practice and, after applying the technology, this number rose to 93.7%. Conclusion: the knowledge, attitude, and practice of early breast cancer screening of women who participated in the applicability of the educational manual were different from those of women who did not participate.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23856
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
ISSN: 1517-3852
2175-6783
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_art_apssilva.pdf220,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.