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dc.contributor.advisorFrota, Ana Maria Monte Coelho-
dc.contributor.authorBarbosa, Meirilene dos Santos Araújo-
dc.date.accessioned2018-01-15T16:58:52Z-
dc.date.available2018-01-15T16:58:52Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationBarbosa, M. S. A.; Frota, A. M. M. C. (2017)pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28998-
dc.descriptionBARBOSA, Meirilene dos Santos Araújo. O cuidado na educação infantil: perspectivas e significados. 2017. 170f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2017.pt_BR
dc.description.abstractThis dissertation aimed to understand how municipal network teachers of a group of five years old children in Fortaleza are understanding and employing care in their pedagogical practices with children. The theoretical discussions on the theme involved a dialogue between Pedagogy and the Philosophy of education based on the contributions of Saviani (2011, 2012), Kuhlmann Jr. (2015), Arroyo (2008, 2012, 2014), Kramer (2007, 2011), Oliveira-Formosinho (2007a, 2007b), Rancière (2015), Larrosa (2013, 2015), Kohan (2007, 2008, 2011) e Boff (2005, 2014). This work is a qualitative research of phenomenological inspiration, which the data creation methods were participant observation and narrative interviews. The study was carried out in a Center of Early Childhood Education (CEI) of the municipal network in Fortaleza. Two female teachers that work with five years old children were part of this research. The analyzes reveal that: in the interactions that occur in pedagogical practices, teachers and children take care of each other; the meaning of care for children can be perceived in the details of their daily actions as, in the affective involvement, in playing together, in speaking and listening to the other, in the sharing life on a daily basis; the meaning of care by the adult receives influence from the way he was cared for, from his subjectivities and from his choices of the traits and personality; care humanizes the teaching practices and inspires emancipation; teachers relate care to interactions, to coexistence, to the way of treating the other, to learning; the results policy that has been aiming the “improving of educational levels” may represent a danger to Early Childhood Education because it has been minimizing the sharing of specific childhood experiences to increase the training in order to achieve expected results. This study highlighted the need of thinking about on the meaning of education and proposes the valuing of “the way of being cared” as an ethical decision, as an option for reflection on the way of living and interacting.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectCuidadopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectPrática Pedagógicapt_BR
dc.subjectProfessoraspt_BR
dc.titleO cuidado na educação infantil: perspectivas e significadospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEsta dissertação objetivou compreender como as professoras de uma turma de Infantil V da rede municipal de Fortaleza estão significando o cuidado em suas práticas pedagógicas com as crianças. As discussões teóricas sobre o tema envolveram um diálogo entre a pedagogia e a filosofia da educação a partir das contribuições de Saviani (2011, 2012), Kuhlmann Jr. (2015), Arroyo (2008, 2012, 2014), Kramer (2007, 2011), Oliveira-Formosinho (2007a, 2007b), Rancière (2015), Larrosa (2013, 2015), Kohan (2007, 2008, 2011) e Boff (2005, 2014). Tratou-se de uma pesquisa qualitativa de inspiração fenomenológica, cujos métodos de criação de dados foram a observação participante e entrevistas narrativas. O estudo foi realizado num Centro de Educação Infantil (CEI) da rede municipal de Fortaleza. Participaram da pesquisa duas professoras de uma turma de Infantil V. As análises revelaram que: nas interações ocorridas nas práticas pedagógicas, professoras e crianças cuidam-se mutuamente; a significação do cuidado pelas crianças pode ser percebida na minúcia de suas ações cotidianas, como no envolvimento afetivo, no brincar juntos, na fala e escuta do outro, no compartilhar da vida no dia a dia; a significação do cuidado pelo adulto recebe influência da forma como foi cuidado, de sua subjetivação e de suas escolhas do modo de ser; o cuidado humaniza as práticas docentes, inspirando emancipação; as professoras relacionam o cuidado às interações, à convivência, à forma de tratar o outro, às aprendizagens; a política de resultados que tem visado a “melhoria dos índices educacionais” pode representar um perigo à Educação Infantil, por minimizar o compartilhar das experiências específicas da infância ao treino para conseguir atingir resultados esperados. O estudo destacou a necessidade de refletir sobre o sentido da educação e propõe a valorização do modo-de-ser cuidado como decisão ética e enquanto opção de reflexão sobre a forma de viver e interagirpt_BR
Aparece nas coleções:PPGEB - Dissertações defendidas na UFC

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