Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5293
Title in Portuguese: Análise combinatória : concentrando o ensino na resolução de problemas
Title: Combinatorial analysis: focusing on teaching problem solving
Author: Silva, Carina Brunehilde Pinto da
Advisor(s): Montenegro, José Fábio Bezerra
Keywords: Software
Análise combinatória
Issue Date: 2013
Citation: SILVA,Carina Brunehilde Pinto da. Análise combinatória : concentrando o ensino na resolução de problemas. 2013. 52 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
Abstract in Portuguese: A Análise Combinatória é o conjunto de técnicas para a resolução de problemas de contagem. É usada quando é preciso conhecer a quantidade de elementos de um conjunto finito, sem necessidade de elencar cada um. Neste trabalho, discute-se a maneira como este assunto tão importante é apresentado para os alunos que cursam o Ensino Médio, a fim de aprimorá-la. Ao final do trabalho, é sugerido um software educacional, de própria autoria, capaz de resolver problemas de contagem, com a finalidade de auxiliar e dinamizar o desempenho do professor em sala de aula.
Abstract: The Combinatory Analysis is the technical set used to solve counting problems. It's useful when is necessary to know how much elements are in a set finite, without the need to list each one. In this work, let's discuss the way in which this important matter is taught to high school students, and give suggestions to make it better. At the end, is suggested an educational software, of our own authorship, which is able to solve counting problems. It was developed to help and to stimulate the teacher performance during the classes.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5293
Appears in Collections:PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_dis_cbpdasilva.pdf918,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.